شیوع ویروس COVID-19 بسیاری از سازمان ها وکسب و کارها را با چالش های بسیاری مواجه نمود. به طور قطع می توان گفت بسیاری از شرکت های بزرگ و کوچک دولتی و خصوصی از فعالیت های حضوری رویگردان شدند و به دورکاری روی آوردند.
دراین شرایط اهمیت برون سپاری خدمات پشتیبانی شبکه نمایان شد. چرا که حالا همه سازمان ها باید شبکه سازمانی خود را به محل هر کاربر گسترش میدادند تا بدین ترتیب بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و از ورشکستگی جلوگیری نمایند
همه ما میدانیم داشتن یک تیم پشتیبانی شبکه و سختافزار برای کسبوکار چقدر تأثیرگذار و مهم است و همچنین باعث افزایش کارآیی و بهره وری آن شرکت خواهد بود. ، هزینههای ناشی از خسارات احتمالی و نداشتن یک تیم پشتیبان شبکه به مراتب بیشتر از هزینههای داشتن یک تیم پشتیبانی و نگهداری شبکه است. مانیتورینگ و تعمیر و نگهداری شبکه کامپیوتری و مشکلات نرم افزاری و سختافزاری باید بهصورت لحظهای و مستمر انجام پذیرد.
اما امروزه در جهان با بحرانی به نام همه گیری ویروس کرونا مواجهیم. با اطمینان میتوان گفت تمامی کسب و کارها، سازمان ها و شرکت ها با این بحران دست و پنجه نرم میکنند. با شروع این پاندمی راه اندازی شبکه های کامپیوتری اگر در اولویت اقدامات سازمان ها بود تبدیل به یک ضرورت فوری شد. تا با استفاده از شبکه های کامپیوتری بر بستر وب فاصله فیزیکی میان کارکنان را جبران کرده و هر چه سریع تر به روند کاری نرمال خود برگردند.
اما برای اینکار لازم است که شبکه کامپیوتری در سازمان ها توسط یک تیم پشتیبانی شبکه راه اندازی شود.
وظایف شرکت پشتیبانی شبکه چیست؟
شرکت های ارائه دهنده پشتیبانی شبکه موظفند که طبق نیاز و اهداف سازمان، شبکه کامپیوتری بی نقص برای تبادل و ثبت اطلاعات راه اندازی کرده و به صورت ۷۲۴ به نظارت و مونیتورینگ آن بپردازند تا از عملکرد صحیح آن در راستای بهره وری سازمان اطمینان حاصل کنند. وظیفه بعدی شرکت پشتیبانی شبکه این است که با بتواند از نفوذ افراد غیر مجاز به شبکه جلوگیری و به حفظ اطلاعات موجود بر بستر شبکه و سرور بپردازد. در ادامه به بررسی خدماتی که شرکت های پشتیبان شبکه ارائه میدهند بپردازیم
- آشنایی کامل با سختافزارهای کامپیوتری
متخصصان پشتیبانی شبکه در اصل باید توانایی بررسی و مشکلات رایج سختافزارها مانند مادربورد، رم، وارد و CPU و تجهیزات شبکه (مثل سوئیچ شبکه، روتر، کیستون، رک) را داشته باشند. چرا که این تجهیزات با محیط سرویس های ارائه وب در ارتباط است؛ ازاینرو هرگونه اشکال در سختافزار شبکه بهسادگی میتواند باعث قطعی شبکه شود.
- خدمات پسیو:
یک شرکت یا کسبوکار نوپا ممکن از زیرساختهای اساسی برای راهاندازی شبکه برخوردار نباشد. ازاینرو لازم است شرکت ارائهدهنده خدمات پشتیبانی شبکه، راهاندازی پسیو شبکه را در دستور کار قرار دهد. یا ممکن است زیرساختهای کابلی یک شبکه دچار فرسودگی شده باشد. لذا پشتیبان شبکه باید توانایی تعمیر زیرساختها و ارائه خدمات پسیو را داشته باشد.
- پیگیری مستمر جهت حل، بررسی و پیشگیری از مشکلات:
بعضی سرویسها نیاز به تمدید سالانه یا ماهانه دارند و بعضی مشکلات هستند که پیگیری آنها زمانبر و نیازمند ارتباط با شرکت رساننده خدمات اینترنتی (ISP) است. در این موارد نیاز به پیگیری بهموقع برای رفع مشکل است.
- تهیه مستندات شبکه
چکلیستها، شناسنامه سیستمها، تجهیزات شبکه و … هرکدام جزء اطلاعات اساسی و حیاتی سازمان و کسبوکار محسوب میشوند. تیم پشتیبانی شبکه موظف است هم به جهت یکپارچگی اطلاعات واحد انفورماتیک و هم به جهت ارائه گزارش به مدیران سازمان این مستندات را در بازههای زمانی مشخص ارائه و آپدیت کند.
- بک آپ گیری از اطلاعات تحت شبکه:
در یک سازمان کاربران موظفند که اطلاعات خود را بر روی شبکه قرار دهند. کارشناس شبکه نیز سعی میکند به روشهای مختلف از اطلاعات موجود بر شبکه نسخه پشتیبان تهیه کند تا تحت هیچ شرایطی، اطلاعات سازمان با مشکل روبرو نشود.
- برقرار کردن ارتباط تلفنی بین کاربران (از طریق سانترال، ویپ و …):
هر سازمانی و کسبوکاری ممکن است نیاز داشته باشد در نقاط مختلفی شعبه داشته باشد. بدیهی است که تمامی کارمندان نیاز دارند با یکدیگر در ارتباط باشند؛ و ازآنجاییکه امکان تماس تلفنی هرلحظه و هر جا مقدور نیست لازم است از پلتفرمها و سرویس های بر خط مبتنی بر اینترنت استفاده شود. سیستم ویپ از زیربناهای مهم سازمانی مبتنی بر وب محسوب میشود که برای ارتباطات درونسازمانی استفاده میشود.
پشتیبان شبکه موظف است در جهت کاهش هزینههای سازمان و پلتفرمی تحت شبکه از این سیستمها استفاده کند. هم چنین پس از شیوع ویروس کرونا این سرویس به محبوبیت بسیاری در میان سازمانها رسید. چرا که امکان برقراری ارتباط از راه دور میان کارکنان یک سازمان را فراهم نمود.
۷. پشتیبانی نرمافزار و سیستم عامل
از مهم ترین وظایف و خدمات تیم پشتیبانی شبکه عیبیابی سیستم عاملها و نرمافزارها، مدیریت سیستمهای کامپیوتری، بررسی کیفیت و کارایی نرمافزارهای کاربردی در سازمان، پیگیری و پشتیبانی فنی نرمافزارهای ضروری و مالی سازمانی است.
- پشتیبانی کامپیوتر و سخت افزار
سخت افزارها و سیستم ها مهم ترین مبحثی هستند که پشتیبانان شبکه با آن در ارتباطند از این رو لازم است در عیب یابی و رفع نقص تجهیزات و منابع سختافزاری ( کامپویترها، پرینترها، اسکنرها)، مدیریت سیستمهای کامپیوتری از لحاظ کیفیت و کارایی سختافزاری، نصب و راه انداری سختافزارهای جانبی،
مشاوره و خرید و ارتقای منابع سختافزاری( سیستمهای کامپیوتری، پرینتر، اسکنر…از تخصص کافی برخوردار باشند.
۹. پشتیبانی اینترنت و وب
اینترنت و وب بستر ابتدایی و لازم برای راه اندازی شبکه هستند از این رو لازم است که تیم پشتیبانی شبکه توانایی کافی برای پشتیبانی فنی از سرویس اتصال به اینترنت، پشتیبانی فنی از سرویس پست الکترونیک سازمانی، پشتیبانی و ارتقای سرویس اتصال به اینترنت کاربران، پشتیبانی از دامنههای اینترنتی و پشتیبانی از سرویسها و کاربران را داشته باشد.
۱۰. پشتیبانی شبکه اکتیو و پسیو
نگهداری و عیبیابی تجهیزات سختافزاری و نرمافزاری شبکه، مدیریت ،کنترل و نظارت بر منابع شبکه شامل مانیتورینگ، کیفیت و کارایی سرویسها ،ترافیک شبکه و سختافزارها، کنترل و مدیریت و رفع عیب زیرساخت شبکه . شامل کابل کشی ،ترانکینگ ، شبکه های وایرلس نیز از اقدامات لازم تیم پشتیبانی شبکه دراین حوزه است.
منبع: https://b2n.ir/f12516
نظرات